Тема уроку: П. П. Єршов «Горбоконик». Зв'язок авторської казки з народною. Варіанти зачинів. Образ найменшого брата Івана.
Мета уроку: познайомити з життям і творчістю П. П. Єршова,
закріпити знання про ознаки чарівної казки,
удосконалювати навички виразного читання
та стислого переказу поетичної казки; уміння
визначати характер дійових осіб та давати оцінку
їхнім вчинкам; виховувати інтерес до книги.
Обладнання: книги П. П. Єршова, мультимедійна презентація, картки для роботи в парах.
Хід уроку
- Організація класу
Девіз уроку: Слайд1
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Учитель. Слайд 2
Усміхнися всім навколо -
Небу, сонцю, квітам, людям
І тоді обов’ язково
День тобі веселим буде.
Добрий день!
- Підготовка до сприймання нового матеріалу.
- Вправи для розвитку швидкості читання. Слайд 3,4
хором повільно, звичайно, швидко
- Виразне читання вірша.
Казка в гості завітала,
В коло друзів всіх зібрала.
Будем вірно ми дружить,
Буде казка вічно жить.
- Повідомлення теми і мети уроку
- Вступна бесіда.
Чим є казка для кожного народу?
Що прославляє?
А що засуджує?
- Гра «Доповніть речення». Варіанти зачинів. Слайд 5
Жили собі...
В деякому царстві,...
Жили-були...
За тридев’ять земель, в тридесятому...
Було у батька...
-
-
За горами, за лісами,
за широкими морями,
Проти неба на землі
Жив дідусь в однім селі.
Що ви можете сказати про казку, записану в такій формі?(Віршована)
Це зачин казки відомого російського письменника П.П Єршова. Сьогодні ми прочитаємо уривок цієї казки «Горбоконик».
Біографія Петра Павловича Єршова. Розповідь вчителя. Слайд 7,8
- Опрацювання казки П. Єршова «Горбоконик» Слайд 9
- Виразне читання казки вчителем, учнями.
- Чим відрізняється ця казка від уже знайомих вам?
- Зв'язок авторської казки з народною.
Отже, що допомогло Єршову написати таку унікальну казку?
(його образ життя, глибоке вивчення народів сибіру, читання російського фольклору, читання казок О.С.Пушкіна)
- Так, все правильно. І ось той дух народу був переданий словами, які часто вживалися на Русі.
- Словникова робота Слайд 10,11
Слова із словничка – сундучка. Читання слів у різному темпі.
пригоду взяв смеркатись донині
ізроду почвалав забиратись людині
настала лиходійник повартувати повартувати
Кваша – страва
Кобеняк – верхній одяг
Аршин – давня міра довжини
Вершок – давня міра довжини
Яхонт – дорогоцінний камінь
- Образ найменшого брата Івана. Слайд 12
А тепер поговоримо про головного героя, який так полюбився і дітям і дорослим.
Давайте складемо список характерних рис, притаманних Іванові.
Ось картки з уривками казки. Прочитайте і назовіть характерну якість Івана
(добрий, чесний, розумний, кмітливий, хитрий, веселий, життєрадісний, простодушний, вірний)
- Що допомогло письменнику скласти такий образ? (читання билин, казок)
Ось такий позитивний герой, збірний образ простодушного юнака з народу, який зміг багато подолати, і за це отримав винагороду. Поряд з ним був вірний друг, неймовірне створіння – Горбоконик.
5.Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
- Зачитайте як вартував старший брат? Слайд 13
- Як ніс варту найменший син? Слайд 14
- Що пообіцяла кобилиця Іванові? Слайд 15
- Вправи для розвитку швидкості читання.
а) Читання «луною» до слів «Зловить…»
б) Гра «Заблукали слова» Слайд 16
Стрепенулася…
Ще й очима…
Шию … звила …
І зірвалась, як …
в) Відшукайте речення за першим словом. Слайд 17
Почую …
Через …
Хоче …
г) З’ єднай слова та їх значення. Робота в парах. Слайд 18
вартувати вечоріє
смеркатися дорогоцінний камінь
почвалав охороняти
яхонт підгодує
покріпить пішов
д) Гра «Об’єднай і прочитай» Слайд 19
мені
|
вмів
|
володіти
|
ти
|
сидіти
|
мною
|
на
|
будеш
|
- Підсумок уроку Слайд 20
- Чи сподобалась казка?
- Як ви вважаєте, чому кобилиця підкорилась Іванові?
- Ким буде горбоконик для Івана?
- Чого нового дізнались?
- Що найбільше сподобалось і запам’яталось?
- Домашнє завдання Слайд 21
Виразно читати уривок із казки, скласти діалог з героєм казки.
Оцініть свій настрій на уроці за допомогою смайликів.
Скачати презентацію
|