Четвер
18.04.2024
11:48
Вітаю Вас Гість
RSS

 
Наталія Леонідівна Колосова
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [12]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 126

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

Поняття про мову. Українська мова — державна мова України

Укр. мова 2 клас.

Тема. Поняття про мову. Українська мова — державна мова України

Мета: розширити уявлення учнів про мову як найважливіший скарб українського народу, про існування різних мов; вчити спостерігати за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах; розвивати усне мовлення учнів, каліграфічні навички письма; виховувати любов до рідної мови, бажання більше дізнаватися про неї. Формувати комунікативну компетентність.
 
Хід уроку 
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.    КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА
Урок почнемо без зупинки З каліграфічної хвилинки
УуУуурукский Україна український
—  Що означає кожне слово?
—  Назвіть голосні звуки в слові Україна.
—  Поділіть на склади слово український.
— Які мови ви ще знаєте?
III.   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
—  Утворіть словосполучення.
росіяни                            українська
французи                         англійська
українці                           французька
англійці                           російська
— Складіть речення з однією парою слів на вибір.
—  Який висновок можна зробити зі складених вами речень? (Кожний народ має свою мову.)
IV.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—  Сьогодні ми з'ясуємо поняття рідна мова, ознайомимось із мовами, спорідненими з українською мовою. Дізнаємось про слова, що нагадують нам про історичне минуле нашого народу.
V.     ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.    Бесіда
—  Чи можуть українці   розмовляти англійською мовою?
—  А — французькою?
—  Чи можна вважати ці мови їх рідними мовами? Чому?
—  А яка мова для них рідна?
—  У чому полягає різниця між рідною і нерідною мовами?
—  Назвіть свою рідну мову. Як ви до неї ставитеся?
— А як ви будете ставитися до мови інших народів? Чому?
2.     Робота за підручником (с. 70, вправа 187)
—  Прочитайте текст. Про що ви дізналися з тексту?
—  Які мови є близькими до української мови? (Російська, білоруська)
—  Як ви гадаєте, чому?
3.     Подорож до слов'янської родини 
4.     Спостереження за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах (с. 70, вправа 188)
—  Прочитайте текст- Що цікавого дізналися?
—  Назвіть зображені предмети. Дізнайтеся, як вони називаються в інших мовах.
—  Запишіть назви овочів у тій послідовності, як вони зображені. (Картопля, цибуля, огірок, буряк)
—  Поставте знак наголосу в цих словах.
—  Чи можна вважати, що ці слова записані за алфавітом? Чому?
5.    Фізкультхвилинка
6.     Продовження роботи за підручником (с. 71)
Вправа 189
—  Прочитайте виразно текст.
—  У якій країні ми живемо? Як зветься наша мова? Як ми ставимося до рідної мови?
—  Яка мова є державною мовою України?
—  Спишіть каліграфічно останнє речення.
Вправа 190 (робота в групах)
Кожна група записує своє висловлювання і пояснює його зміст.
1 ша група пояснює зміст першого висловлювання; 2 га група — зміст другого висловлювання; Зтя група — зміст третього висловлювання; 4-та група — зміст четвертого висловлювання.
—  Як ви розумієте значення слова скарб?
—  Прочитайте пояснення з підручника на с. 74.
Висновок. Найбільший скарб українського народу — це його рідна мова.
7.    Старі й нові слова в українській мові (див. Додаток на с. 56)
VI.  Підбиття підсумків. Укр. мова 2 клас. Поняття про мову
—  Що цікавого дізналися на уроці?
—  Які мови є спорідненими до української мови?
—  Як потрібно ставитись до своєї мови?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 71-72, вправа 191, завдання 1, 2, 3.
 
ДОДАТОК ДО УРОКУ 
1)    Розповідь учителя.
—  На земній кулі існує багато мов (понад 5 тисяч), які за своїм походженням поділяються на сім'ї, а ті, у свою чергу,— на групи. Одна з найвідо-міших мовних сімей — індоєвропейська. До неї входять такі групи мов: романська, германська, слов'янська та інші.
2)    Робота з дидактичним матеріалом.
—  Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається? Назвіть слова, спільні для слов'янських мов.
Велика й могутня слов'янська родина. 
Колись у слов'ян була мова єдина. 
З тих давніх часів до сьогоднішніх днів 
Дійшли до нас групи однакових слів. 
Послухай шумить українська верба, 
І верба російська, й болгарська врьба, 
І всжба у Польщі» і чеська врба, 
І сербська врба, й білоруська вярба. 
А.Свашенко
—  Розгляньте слов'янське «Мовне дерево». (Малюнок — на дошці.)
—  Які три основні гілки бачимо на мовному дереві?
—  До якої групи належить українська мова?
—  Які ще мови входять до східнослов'янської групи мов?
1)    Розповідь учителя.
—  Наша мова постійно розвивається. З появою нових предметів з'являються і нові слова. А назви тих предметів, які вже віджили або були замінені іншими, поступово виходять з ужитку. Наприклад, в давні часи в жнива люди користувалися жаткою, молотаркою, віялкою. У наш час ці машини замінили комбайном. Старі слова вийшли з ужитку, їх замінило нове слово.
2)    Гра «З якої професії?».
—  Назвіть, з якої професії прийшли в життя подані прислів'я та приказки.
•   Куй залізо, поки гаряче. (Коваль)
•   Жартуй глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар)
•   Порожня бочка говорить, а повна мовчить. (Бондар)
—  Це старі слова.
—  Хто керує автомобілем? (Шофер)
—  Це слово прийшло до нас із французької мови. Воно належить до нових слів, хоч ми до нього вже звикли. З французької мови до нас також прийшло слово телевізор (теле — «далеко», візор — «той, хто бачить»).
У наше мовлення повертаються слова, які нагадують про історичне минуле України. Це слова, пов'язані з козацтвом: гетьман, булава. Запорізька Січ.
—  Виконуючи домашню вправу, ви ознайомитеся зі значенням слова козак.
Категорія: Мої статті | Додав: Наталія (06.11.2016)
Переглядів: 424 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook