Тема. Народний календар
Мета: розширити уявлення про різноманітність природи, тісний взаємозв'язок між предметами природи; сприяти прагненню дітей спостерігати за об'єктами природи, якнайбільше дізнаватися про неї; формувати поняття «народний календар»; дати знання про церковний календар, про призначення Великих Свят; вчити вшановувати Бога як Творця навколишнього світу, краси і гармонії природи; цінувати і поважати національні традиції; виховувати любов і бережливе ставлення до всього живого.
Обладнання: календарі: звичайний, народний, православний; ілюстрації із зображенням осені, квітів, тварин, рослин; глобус і настільна лампа.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Сьогодні у нас гості: бабусі і дідусь (ім'я та по батькові), вчитель музики і священнослужитель (отець...).
Треба всім нам привітатись:
«Добрий день!»
Дружно й голосно сказати:
«Добрий день!»
Праворуч, ліворуч поверніться, туди-сюди посміхніться.
Побажайте один одному радості і успіху.
II. Хвилинка спостережень
— Діти-прогностики, вам слово!
— Який місяць? Яка була погода за тиждень? За місяць? Підбийте підсумки.
Гра «Хто сьогодні чарівник?»
— У давнину люди ставилися до природи дуже поважно, шанобливо, бо вважали, що вона не просто жива, а чимось подібна до людини, може радіти і сумувати.
Дивіться всі навколо, діти,
Природа ніби ожива.
Про що мовчать дерева, квіти?
Про що шепоче нам трава?
Але далеко не всі можуть у своїй уяві «оживити», «олюднити» природу. Хто це вміє, той справжній чарівник.
— А хто з вас може, уважно подивившись навколо (малюнки, у вікно) «оживити» природу, щоб нам сьогодні заспівали сонечко, оцей чарівний ліс, квіти чи може якась тваринка? Хто спробує відчути їх настрій?
— Спочатку шановна (ім'я та по батькові вчителя музики) передасть настрій краси осіннього лісу.
Завдання: про що б розповіло це деревце? А ця квітка? Про що сьогодні співають пташки? А про що скаржиться нам травиця?
III. Вивчення нового матеріалу
1. — Для чого створені рослини і тварини? Пам'ятаєте слова Маленького Принца із казки Сент-Екзюпері «Ми відповідаємо за тих, кого приручили»? Поясніть, як ви їх розумієте.
Отже, нам довіряють тварини, рослини сподіваються, що люди захистять, примножать все живе, що навколо нас, бо Природа — це наше... (життя, здоров'я, щастя). А в природі все взаємозв'язане, у всьому є порядок, гармонія, і коли ми завдаємо шкоди чомусь одному, страждає багато інших.
2. Які є календарі, як вони створюються і для чого?
3. Глобус — це модель Землі. Ось ми, українці, тут живемо. Що впливає на природу, погоду? (Сонце.)
Зараз осінь. Як ви думаєте, де ми зараз знаходимось щодо Сонця?
— Отже, щоб заздалегідь знати, яка буде погода, людина повинна спостерігати за... (Сонцем, вітром, хмарами,рослинами, тваринами.) А яка була погода рік-два тому? Чи є значні відмінності? Чому важливо передбачати погоду? (наприклад, для сільськогосподарських робіт). Наші пращури свої спостереження, знання про природу, погоду передавали від одного покоління до іншого.
Це і є народний календар, або хліборобський. Українці — в основному хлібороби, з давніх-давен вирощували хліб, овочі, зернові культури — працювали на землі.
4. Послухаємо наших гостей (згадують, яка погода була у їх молоді роки у вересні, що збирали, які були врожаї, що, на їх думку, впливає на погоду, врожай, які прикмети допомагали господарювати).
5. Гості розповідають цікаві прикмети, поради.
До народного календаря увійшли не тільки прикмети, а й прислів'я, приказки, звичаї. Наші предки надзвичайно винахідливі на таку народну творчість.
Звичай своїх предків треба не тільки поважати, а і вшановувати.
IV. Фізкультхвилинка
(Вчитель читає віршик, виконує вправи підготовлений учень, а всі діти — за ними.)
V. Усвідомлення нової теми
1. — А це церковний календар. В чому подібність звичайного і церковного православного календарів?
Що є у православному календарі?
2. Отець... розповідає про великі свята (сутність, чому святкують саме в ці дні).
3. Отець... розповідає, як святкують Покрова (найближче свято).
4. Вчитель музики розучує обрядову пісню з дітьми.
5. Розробка проекту «Народний календар»: учні вибирають місяць і заповнюють сторінку не тільки матеріалом про погоду, рослини, тварини, а й про свята, добирають прислів'я, прикмети.
6. Творча робота в парах: скласти прислів'я, прикмети:
— чайнує, той, літом, голодує, хто, взимку
— а, кисне, восени, день, блисне, три
— багатий, квітень, снігом, лютий, водою, а
— годує, лютий, весну; збирає, зима, а, осінь, з'їдає
— у, вересні, грім,— на, осінь, теплу
— З, птиця, двору — пору, в, осінню
— рослинах, по, павутина, стелиться — тепла, до
— іде, осінь — веде, собою, дощі, за
— води, цебер, ложка, восени, а, багна
— листопад, пізній — зиму, і, сувору, на, тривалу
— на, багато, дубі, жолудів — зиму, на теплу
— квітами, весна, снопами, а, красна, осінь
— багатий, горобець, і, восени; час, свій, овочеві, кожному
— родить, що, влітку — не, взимку, шкодить.
VI. Домашнє завдання
Вивчити слова обрядової пісні.
VII. Наукові дослідження
— Що спільного у всіх календарях? 12 місяців, кількість тижнів, днів.
— З чим це пов'язано? Доба — це день і ніч, 24 години. Це залежить від Сонця.
— За який час Земля обертається навколо Сонця? (рік)
— А чому у лютому 28—29 днів?
IX. Підсумок уроку
Шановні гості! Ми вдячні за науку. Здоров'я, радості і Божого благословення Вам.
|